Bornholm na rowerze

Bornholm na rowerze, wędzarnie na Bornholmie,  trasy rowerowe Bornholmu, Svaneke piękne miasto na Bornholmie
przystanek w podróży rowerowej po Bornholmie

Po czerwcowej wyprawie po r 10 i wyjeździe na Rugię, w sierpniu wybraliśmy ponownie Bałtyk, tym razem penetrując duńskie ścieżki rowerowe. Bornholm, wyspę odległą od nas zaledwie o 100 km należało wreszcie odwiedzić.  Planowaliśmy urlop na ścianie wschodniej ale upały gnębiły cały kraj a na Bornholmie liczyliśmy na niższe temperatury. Z powodu ceny i logistyki wybraliśmy prom Jantar z Kołobrzegu i po 4 godzinach spokojnego rejsu znaleźliśmy się w Neksø (prom z Kołobrzegu wypływa o 7 godzinie). Noclegi za pomocą Booking home znaleźliśmy przed samym wyjazdem, na wyspie mimo szczytu sezonu i pękających w szwach kurortów po polskiej stronie wybrzeża na Bornholmie było raczej pusto.

Jaki prom wybrać płynąc na Bornholm?

Płynęliśmy Jantarem z Kołobrzegu - wersja najtańsza, idealna dla rowerzystów i jednodniowych turystów. Ma minusy - promem często buja. My akurat mieliśmy szczęście: w jedną stronę w ogóle nie było wiatru, w drugą było na trochę gorzej. Podczas naszego pobytu w sierpniu promy nie wypływały z Bornholmu przez dwa dni. Gospodyni wyjaśniła nam, że w sierpniu zaczyna wiać. Następnym razem popłyniemy jednak ze Świnoujścia lub Niemiec. Ale w ramach przygody Jantar polecam, zwłaszcza w czerwcu i lipcu.

jak dopłynąć na Bornholm, prom z Kołobrzegu na Bornholm, prom Jantar
promem z Kołobrzegu na Bornholm

Dzień pierwszy:

Neksø – Aakirkeby – Dueodde – Neksø

Wynajęliśmy apartament w Neksø więc szybko ruszyliśmy na pierwszą wycieczkę ścieżką, która przebiega tuż obok naszego apartamentu. Znaki, umieszczane na każdym zakręcie, zgubić się raczej byłoby trudno, wiodły do starej stolicy wyspy – Aakirkeby. Ścieżka poprowadzona była lokalną drogą o bardzo małym natężeniu ruchu i łagodnie wznosiła się wśród pól. Aakirkeby było bardzo spokojnie, nieliczne grupki turystów przesiadywały w nielicznych knajpkach, na targu w centrum miasteczka właśnie zwijano stoiska ze starociami i lokalnymi produktami.
trasa rowerowa po Bornholmie, jak się dostać do stolicy wyspy
gęsi z Aakirkeby

Główną atrakcją Aakirkeby jest kościół z XII wieku z pięknym renesansowym ołtarzem (zwiedziliśmy przy akompaniamencie występu fortepianowego) i NoturBornholm (multimedialne centrum przyrodnicze), którego nie daliśmy rady odwiedzić, mimo że drogi rowerowe kilka razy zaprowadziły nas do Aakirkeby.
Bornholm na rowerze, kościół w Aakirkeby
Kościół w Aakirkeby
Był upał więc skręciliśmy w stronę wybrzeża i  zobaczyliśmy pierwszą wędzarnię ryb.
tyrasy rowerowe Bornholmu, wędzarnia ryb ba Bornholmie
wędzarnia ryb nieopodal Dueodde
Na plaży było niemal pusto, nieco więcej turystów było Dueodde – miejscowości z rozległymi plażami z białym piaskiem – tam właśnie znajdują się najładniejsze plaże na wyspie.
Bornholm na rowerowe,  piękne plaże na Bornholmie, trasy rowerowe na Bornholmie, plaże Dueodde
plaże Dueodde
plaże na Bornholmie, dowiesz się gdzie są najładniejsze plaże na Bornholmie, gdzie warto mieszkać na Bornholmie, trasy rowerowe Bornholmu
bezludna plaża na Bornholmie

W Dueodde oprócz kilku knajpek jest wielki kamping położony w lesie sosnowym tuż przy zejściu – przypomniał mi polskie kempingi z lat 70- tych, daleko od siebie umieszczone namioty, centrum życia w lokalnym sklepiku. Plaża była zachwycająca, szeroka z białym piaskiem bez parawanów i tłumów ludzi.
Za Dueodde znaleźliśmy małą miejscowość z uroczymi knajpkami i oczywiście wędzarnią – Snogebaek. Potem wygodna droga rowerowa poprowadziła nas  prosto do Neksø, wzdłuż wrzosowisk i rezerwatu przyrody pełnego ptactwa wodnego.

Dzień drugi:

Nexso – Gudhjem- Allinge- Hammershus – Hasle – Aakirkeby – 87 km

Było zaledwie kilka stopni Celsjusza mniej niż na polskim wybrzeżu Bałtyku (czyli bardzo gorąco), więc obraliśmy trasę wiodącą przez las Almindingen.
Bornholm na rowerze, trasy rowerowe wzdłuż lasów, łatwe trasy rowerowe dla dzieci na Bornholmie

Pierwotny las został na Bornholmie wykarczowany, dopiero w XIX wieku ponownie zalesiono wyspę. Akcja zainicjowana przez jednego człowieka- Hansa Romera, zakończyła się sukcesem – Las Almindingen­­­­­­­­-­ jest obecnie trzecim co do wielkości kompleksem leśnym Danii. Przyjemnie się podróżowało po szutrowych zacienionych ścieżkach ale skręciliśmy do Osterlars gdzie znajduje się najstarszy i największy kościół na wyspie.
Bornholm, kościoły rotundowe, najważniejsze zabytki Bornholmu

Kościół z XII wieku, w kształcie rotundy oczywiście, jest jednym z największych atrakcji wyspy, Wewnątrz na centralne położonej kolumnie znajdują się   freski z XIV wieku, można wejść na trzy kondygnacje budowli, pokonując strome schody i wyobrażać sobie jak  mieszkańcy chronili się przed najazdem.
rowerem do kościłów rotundowych na Bornholmie
kościół na Bornholmie. wąskie schody prowadzące na górę - w celu obrony

Wewnątrz znajdziemy również kamień runiczny a na zewnątrz zwiedzimy lapidarium. Z Osterlars czekał nas długi zjazd do Gudhjem, małego ale pełnego atrakcji miasteczka.
Gudhjem na rowerze. Jak zwiedzać Bornholm na rowerze
Gudhjem

Gudhjem na rowerze

Ledwie zdążyliśmy obejrzeć port, wędzarnię, mały rynek, wytwórnię karmelków i sklepik przy hucie szkła i popędziliśmy w kierunku Allinge. Trasa zrobiła się trudniejsza, wzgórza coraz wyższe ale wiodła wzdłuż wybrzeża z widokiem na małe wioski, pasące się na łąkach owce, urwiska skalne i menhiry.
północne wybrzeże Bornholmu na rowerze
skaliste północne wybrzeże Bornholmu
klify na Bornholmie, zwiedzanie rowerem Bornholmu
klif między Gudhjem a Allinge
Bornholm, menhiry na wyspie, trasa rowerowa
Menhiry na punkcie widokowym
północne wybrzeże Bornholmu na rowerze
droga do Allinge
sklepiki na Bornholmie, trasy rowerowe na Bornholmie, jak robić zakupy
sklepik w okolicach Allinge - drewno, książki i FIGI!
droga do zamku na Bornholmie
z Allinge do Hammershus
zamek w Hammerhus, trasa rowerowa do zamku w Hammerhus, drogi rowerowe na Bornholmie
zamek Hammershus
Upał był okrutny więc tylko z daleka zerknęliśmy na zamek Hammershus, kryjąc się we wnętrzu  wielkiej i pustej o tej porze restauracji z widokiem na ruiny. Zamierzaliśmy objechać wyspę ale robiło się coraz później a droga stawała się coraz trudniejsza. Wiodła przez las co dawało nam osłonę przed upałem ale  była wyłożona szutrem i pełna zjazdów i podjazdów. Po zjeździe ze wzgórz kryjących największy klif na Bornholmie, trasa rowerowa ciągnie się już po płaskim terenie, wzdłuż wybrzeża aż do Hasle.
trasa rowerowa do Hasle, rowerem po Bornholmie
droga do Hasle

Zanim dotarliśmy do Hasle zrobiło się późno a na dodatek wielka czarna chmura zbliżała się niebezpiecznie w naszym kierunku. I tak z planów okrążenia wyspy nic nie wyszło. Najkrótszą drogą ruszyliśmy w stronę Nexo i już w deszczu dotarliśmy do Aakirkeby. Na szczęście na przystanku stał autobus a zadowolony kierowca (piękna pogoda, stwierdził - no i miał rację zwłaszcza jeśli przypominaliśmy sobie skwar po naszej stronie Bałtyku) nie widział żadnego problemu z załadowaniem naszych rowerów do autobusu.

Dzień trzeci
Nekso- Aarsdale - Svaneke - Gudhjem - Nekso - 57 km

Svaneke -  jedno z ładniejszych miasteczek na Bornholmie, to był cel naszej trzeciej wyprawy po wyspie. Trasa rowerowa prowadząca przez Nekso wiedzie wzdłuż portu, następnie skręca wgłąb wyspy (oczywiście pod górę) i prowadzi nieuczęszczaną drogą do pobliskiej wioski.
rowerem po Bornholmie, trasa rowerowa do Svaneke
trasa rowerowa do Svaneke

Widok na pola i morze  wynagradza trudy wspinaczki ale większość turystów wybiera drogę wzdłuż wybrzeża, my również tak zrobiliśmy podczas powrotu (rowerzyści na drogach mogą czuć się całkowicie bezpiecznie). Trasą rowerową, nadkładając nieco drogi, dotarliśmy do Aarsdale, gdzie znajduje się jeden z charakterystycznych dla Bornholmu wiatraków.
wiatrak i skansen w Aarsdale, jak dotrzeć rowerem do Svanake
wiatrak w Aarsdale

We wnętrzu holenderskiego wiatraka, będącego podobno w rękach potomków budowniczego, możemy kupić pamiątki i lokalne wyroby rzemieślnicze. Samo Aarsdale, to dawna mała wioska rybacka, z małym portem i skromnymi domami coraz częściej wynajmowanymi turystom.
trasa rowerowa Nexo -Svaneke, plaże na Bornholmie
plaża w Aarsdale

Svanake  to rzeczywiście chyba najładniejsza miejscowość na wyspie. W porcie knajpki i wędzarnia a nawet leżaki z widokiem na zatokę. Mały rynek, uliczki pełne sklepików, wytwórnia karmelków, sklepik ze szkłem, które samemu można dekorować i no browar wreszcie - to wszystko sprawia, że można w Svaneke spędzić wiele godzin. Droga do Gudhjem wiedzie wzdłuż wybrzeża, pnie się po wzgórzach i wynagradza trudy wspinaczki pięknymi widokami.
Trasa rowerowa Nekso - Svanake

najpiękniejsze trasy rowerowe na Bornholmie, rowerem do Ghudjem
trasa rowerowa Svanake - Ghudhjem

Od czasu do czasu wyprzedzali nas Duńczycy na rowerkach elektrycznych a doskonałym miejscem do odpoczynku są pastwiska dla owiec a zarazem punkty widokowe. ponowna wizyta w Gudhjem przyniosła typowe na Bornholmie trudności - gdzie zjeść przed 17? Przed wieczorem można liczyć na wędzarnie i małe knajpki z kanapkami i burgerami.
rowerem do Gudhjem, trasa rowerowa na Bornholmie
port w Gudhjem

Udało nam się znaleźć naleśnikarnię wypełnioną turystami. W drodze powrotnej (głównie tę samą drogą, którą mknęliśmy by nacieszyć się zjazdami i widokami) odbiliśmy w głąb lądu (podjazd) by zobaczyć jeszcze jeden wiatrak po czym zjechaliśmy do Svaneke.

wędzarnia na Bornholmie, trasa rowerowa do Svanake
port w Svanake
wędzarnie na Bornholmie, trasa rowerowa na Bornholmie
wędzarnia w Svanake

Dzień czwarty:

Zamek Hammershus - Hasle - Ronne - Nexo - 66 km

Nie chcieliśmy popełnić błędów  i trasy dnia poprzedniego więc zaczęliśmy podróż od jazdy autobusem. Autobus zmierzał w kierunku Allinge i zawiózł nas aż do zamku Hammershus. Trochę szkoda, że nie powtórzyliśmy jazdy z Allinge bo trasa była bardzo malownicza a w dodatku nie obejrzeliśmy dokładnie okolic kamieniołomu. Za to mogliśmy wraz z tłumem turystów dokładnie penetrować ruiny zamku i podziwiać urwisty klif i widok Szwecję. Bardzo dobrze, że zaplanowaliśmy krótszą trasę bo gumy łapaliśmy tego dnia często.